غرب نمی تواند حقوق هسته ای ایران را در جریان مذاكرات آتی تضییع كند
نوشته شده توسط : abbuse

دكتر 'ایلیا زایستف' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا خاطرنشان كرد: دیپلماسی ایران بر دفاع از حقوق این كشور در عرصه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای مطابق با معیارهای بین المللی متمركز شده است.

وی افزود: در یك دهه اخیر شاهد بودیم كه مساعی ایران در این عرصه با موفقیت همراه بوده است و شرایط مناسب برای توسعه برنامه هسته ای این كشور فراهم شده است و بزرگترین موفقیت در این زمینه راه اندازی نیروگاه هسته ای بوشهر بود كه با مساعدت و مشاركت روسیه صورت گرفت.

زایتسف گفت: در حال حاضر نیز روسیه تلاش های گسترده ای را برای كمك به ایران به منظور حل و فصل مسایل موجود پیرامون برنامه هسته ای این كشور به عمل می آورد و مسكو در این زمینه با صداقت رفتار می كند.

معاون انستیتو شرق شناسی روسیه خاطرنشان كرد: مسكو انتظار دارد تهران همانند گذشته به همكاری ها با آژانس بین المللی انرژی اتمی برای رفع ابهامات احتمالی در برنامه هسته ای ایران و شفاف سازی آن برای جامعه جهانی ادامه دهد.

وی با بیان اینكه ایران در سال های اخیر همكاری نزدیكی با آژانس داشته و هزاران ساعت بازرسی از مراكز هسته ای این كشور صورت گرفته است، اظهار داشت: تداوم چنین همكاری و به موازات آن ازسرگیری مذاكرات با گروه 1+5 می تواند فضای مناسبی را برای حل و فصل كامل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران فراهم آورد.

كارشناس ارشد روس با اشاره به دیدار آتی ایران و گروه 1+5 خاطرنشان كرد: دو طرف باید توجه خود را از موضوعات حاشیه ای همچون محل برگزاری دیدار به راه های خروج از بن بست كنونی در مذاكرات متمركز كنند.

زایتسف افزود: روسیه و چین بطور كامل از این مذاكرات حمایت می كنند و آن را مهم ترین راه برای لغو تحریم ها در باره ایران می دانند و طرح 'گام به گام' روسیه نیز برای همین منظور ارائه شده است.

**تحریم های یك جانبه غرب در باره ایران غیرقانونی است

معاون انستیتو شرق شناسی روسیه خاطرنشان كرد: تحریم های یكجانبه غرب در باره ایران هیچ پایه و مبنای قانونی بین المللی ندارد و بر اساس تصمیم چند كشور استوار شده است.

وی افزود: طبیعی است چنین رویكردی در ساختار مناسبات بین المللی كه آمریكا بانی و مبتكر آن است، موجب هرج و مرج و تضییع حقوق كشورها می شود.

زایتسف گفت: از این رو روسیه مخالف تحریم های یكجانبه علیه ایران است و تمام مساعی خود را برای مخالفت با این رویكرد و جلوگیری از گسترش آن و پیوستن كشورهای دیگر به این تحریم ها به كار می بندد.

وی افزود: ما امیدواریم تحریم هایی كه علیه اقتصاد ایران و به ویژه با هدف كاهش سطح زندگی مردم این كشور و ایجاد نارضایتی در میان آنها اعمال شده است هر چه سریعتر لغو شوند و حقوق ایران بیش از این ضایع نشود.

وی با انتقاد از یكجانبه گرایی غربی ها به سركردگی آمریكا در اعمال تحریم های خودساخته علیه كشورهای دیگر اضافه كرد: البته امروزه دیگر دوران این گونه اقدامات گروهی در مناسبات بین المللی به سر آمده است و ملت ها با هوشیاری در برابر این گونه رویكردها رفتار می كنند تا در آینده خود دچار آن نشوند.

وی با اشاره به مخالفت صریح كشورهای بزرگی همچون روسیه، چین، برزیل و تركیه و هند با تحریم های یكجانبه غرب علیه ایران اظهار داشت: در موضوع تحریم نفتی ایران از سوی غرب شاهد بودیم كه متحدان نزدیك آمریكا مانند ژاپن و كره جنوبی نیز مجبور شدند در مقابل خواسته های غیرمنطقی و زورگویانه غرب ایستادگی كنند.

زایتسف پیش بینی كرد كه در آینده نه چندان دور شاهد شكل گیری مقاومت جمعی در برابر سلطه جویی ها و یكجانبه گرایی های آمریكا و غرب باشیم و قدرتمند تر شدن قدرت های نوظهور مهر پایانی بر این وضعیت ناخوشایند بگذارد.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: واشنگتن , روش , گربه ,
:: بازدید از این مطلب : 283
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : شنبه 12 فروردين 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: